Fibromyalgie en massage

Fibromyalgie is een aandoening waarbij de patiënt voortdurend chronische pijn ervaart. Fibromyalgie betekend letterlijk “pijn in bindweefsel en spieren” en wordt ook nog wel “weke delen reuma” genoemd. Klachten als pijn en slaapgebrek zijn slechts twee van de vele klachten die een Fibromyalgiepatiënt heeft. Maar ook bijvoorbeeld vermoeidheid, depressiviteit, rugpijn, hoofdpijn, stijfheid, angst- en paniekgevoelens, darmklachten, concentratiestoornissen en allergische reacties.

Door onderzoeken wordt steeds duidelijker dat fibromyalgie patiënten pijnsignalen anders verwerken: diverse afwijkingen in zenuwvezels en neurotransmitters kunnen mogelijke veroorzakers zijn van deze aandoening. De impact van Fibromyalgie is groot op het dagelijkse leven van mensen die deze aandoening hebben. De lange weg naar “wat heb ik eigenlijk?”, de dagelijkse pijn, het slaapgebrek, maar zeker niet onbelangrijk: het onbegrip van de omgeving, omdat het aan de buitenkant niet te zien is en het feit dat je moet accepteren dat je rekening moet houden met je lichaam, zorgen voor veel frustratie en stress.

Gelukkig kun je als fibromyalgiepatiënt al veel zelf ondernemen om de klachten dragelijk te maken, zoals een aanpassing van je voedingspatroon, onder begeleiding bewegen (zwemmen, wandelen), zorgen voor een positieve houding en het zorgen voor voldoende ontspanning van lichaam en geest. Een massage kan hierbij heel goed werken.

Het grootste voordeel van massage is dat het helpt de spieren te ontspannen. Bij fibromyalgie hebben de spieren de neiging om samen te krampen. Massage kan helpen de spieren weer uit die kramp te halen. Door de spieren warm te masseren en de doorbloeding flink te stimuleren, komen de spieren weer uit hun verkramping en krijgen ze weer wat rust. Andere effecten die massage bij deze aandoening kunnen bewerkstelligen zijn: meer balans in het lichaam, de pijn en stress wordt verminderd door het vrijgeven van de natuurlijke pijnstiller “endorfine”, een diepere ademhaling en daling van het hartritme, verbetering van de bloed- en lymfecirculatie, verbetering van het bewegingsapparaat door o.a. hogere opname van zuurstof in de spieren en verlichting van spierkrampen.

Geen enkele fibromyalgiepatiënt ervaart dezelfde klachten, daarom bespreken we bij de kennismaking uw pijnpunten, wensen, behoeften en klachten. Zo kunnen we samen besluiten welke massage, wat voor opbouw, de duur en de frequentie van de massage het beste bij jou past. Er zijn verschillende massagevormen geschikt voor fibromyalgiepatiënten, maar onderstaande 2 vormen worden wel het meest gebruikt:

Massage voor slaapbevordering:
Ongeveer 75% van de fibromyalgiepatiënten heeft last van slaapstoornissen. De massage ter slaapbevordering is een langzame, ritmische massage, waarbij het zenuwstelsel gedempt wordt. Deze massage is het meest effectief wanneer u deze aan het einde van de dag ondergaat.

Massage voor pijnvermindering:
Het kennismakingsgesprek maakt duidelijk van welke pijnpunten (zogenaamde “tenderpoints”) je het meeste last hebt. Deze komen als eerste aan bod waarbij jouw reactie heel erg belangrijk is. Deze massage is alleen effectief als de (pijn)grenzen gerespecteerd worden. Bij de massage krijgen gespannen en stramme delen alle aandacht met massage en rekoefeningen.

Ik begrijp dat het voor veel fibromyalgiepatiënten erg frusterend is dat er geen antwoorden op hun vragen gegeven kunnen worden. De wetenschap staat voor een raadsel, maar de klachten zijn er wel degelijk! Massage is geen wondermiddel en zal de ziekte dan ook niet kunnen genezen, helaas.
Het is dan ook belangrijk om te proberen de symptomen van de ziekte onder controle te krijgen en te houden. Vermijd stress en vermoeidheid zoveel mogelijk en probeer een regelmatig ritme aan te houden om lichaam en geest niet te overbelasten. Massage helpt hierbij, net als rek- en strekoefeningen om de spieren op lengte te houden. Veel water drinken is ook heel belangrijk, omdat water helpt de afvalstoffen uit het lichaam af te voeren en daardoor de spieren en weefsels gezond helpt te houden.

Wil je meer weten over fibromyalgie, kijk dan even op deze website

Even lekker ontspannen, maar ook de spieren weer goed doorbloed krijgen en flink op rek brengen. Wil je het een keer proberen? Laat het me dan even weten.